Bejegyzések

Heti beszámoló

Rajtam ne múljon...! [90. oldal] Azt mondják, mindig rajtunk is múlik minden. Rajtam ne múljon. (Tandori Dezső: Vagy majdnem az. Bp. 1995.)

Friss topikok

  • KapitányG: Jobbulást! Várom a főnixmadarat! (2013.02.26. 10:05) Partecédula
  • évi.: Anyunak két kedvenc könyve volt,amiket sokszor levett a polcról, az egyik az Aranyketrec, a másik ... (2013.02.25. 16:07) Aranyketrec
  • akimoto: Flora, mi sem mondjuk meg, hányan is lakunk itt. Az ördög nem alszik (csak a testvéred, jó messze.... (2013.02.19. 20:45) Répatorta
  • akimoto: Várok egy kicsit. Hogyne, költözésből elég volt. (2013.02.18. 16:49) Madaras
  • évi.: @akimoto: Igen, meg, és tegnap reggel is néztem néhány videót,ami fent volt a neten :( (2013.02.16. 13:35) Szegény emberek

Címkék

1952-2012 (1) 2013 január (1) 56 (1) a (1) alázat (1) aranyat érő (1) arany dió mogyoró (1) arany ősz (1) Art (1) átverés (1) az éjszaka csodái (1) az időről (1) a blog (1) a második gyertya (1) a sziget (1) befőzés (1) belülről kifelé (1) Berzsenyi (1) bevezető (1) bölcső ténfereg (1) Bőrlevél (1) cseresznye (1) csodaváróknak (1) csupa öröm (1) Daniss ajánlás (1) De (1) Deco (1) dióhéjban (1) dráma (1) egyebek és emberek (1) egy kiállítás köteteiről (1) élet és tudomány (1) emlék (1) érzelmi érték (1) esték (1) este jó (1) ez igen (1) főemlősök egymás közt (1) fogadd el (1) foglyok karácsonya (1) főpróba (1) Furnitures (1) gaudeamus (1) gubancok (1) gyász (1) gyászos (1) hangzó (1) hazádnak rendületlenül (1) hetedik (1) hétköznap (1) hideg meleg júliusban (1) hírek (1) hófúvás (1) hol jár az eszem (1) hónap (1) hordalék (1) hurrá nyaralunk (1) hűvös éjszakák jönnek (1) húzzunk bele (1) Ibafa (1) időkép (1) ínség (1) itt vagyok (1) jogok (1) jómadár (1) jövőre jobb lesz (1) júliusi (1) Káin (1) kapaszkodj Malvin (1) karének (1) keddi jelentés (1) képességünk a rend (1) késő ősszel (1) kirándulás a végtelenbe (1) könnyek (1) kotkodács (1) közlékeny (1) kultúrák (1) legyen nyár (1) madarak és fák (1) mai mesék (1) majd jövök valamikor (1) Mancur segít (1) március elején (1) meddő órák (1) meg (1) megbízható (1) megfizette (1) megfontoltan (1) még jövök (1) melankólia (1) mélyben (1) mely nyelv merne (1) menedék (1) menni menni menni (1) merengő (1) miért (1) miről meséljek? (1) molitva (1) mosolygó (1) most (1) Mrs ZuzMara (1) Nádas Péterről másodszor (1) Nádas Péter trilógiájáról (1) nálunk falun (1) na mégegyszer (1) negyvenhat hideg tavaszán (1) negyvenhat telén (1) negyvenhét nyara (1) neköd adom (1) nem engedtünk a negyvennyolcból (1) nézzünk előre (1) nyelvtanulás (1) olvasni (1) olvasni nehéz (1) olvassatok jó költőket (1) oremus (1) öröm (1) őszikék (1) őszinteség (1) pályázott egy állásra (1) panni tavalyi utazása (1) párhuzamos (1) pillanatok (1) pórázon (1) profundis (1) realizmus (1) rock (1) roráte (1) sodrásban (1) Szabadság! (1) szabad madár (1) száll az illat-ár (1) szeppuku (1) szép napok (1) szerenád (1) szigetek (1) Temesi Ferenc (1) töröljük le (1) történetek újrapapíron (1) túlélők (1) túléltük de képeket (1) tűlevél (1) ügyek (1) új hely (1) utcabál (1) valami van (1) vau (1) végre hűvös (1) veríték és válóok (1) vers (1) versek délutánja (1) világból (1) visszanézve (1) és megnyerte (1) (1) nem tudok feltenni erre a blogra (1) Címkefelhő

Eszperantó szakpróba

2011.10.18. 15:46 akimoto

eszper_borito.jpg

Mégsem éltem hiába. Végre sikerült megszerezni az alapfokú nyelvkönyvet,és ahogy átlapoztam, mindjárt láttam, hogy eltekintve a korabeli kötelező tematikától, ma is használható. A nyelvkönyv felépítése követi a hagyományos nyelvkönyvi témákat: otthon, áruház, kirándulás stb. Az olvasmányok végére  néhány kötelező anyag jutott, a „vörös farok”. Talán nem hal bele a mostani nyelvtanuló sem, ha megismeri az úttörőélet szavait és foglalkozásait. Sőt, még olyat is lehetne játszani, hogy a nem kívánt szavak helyére kikeresünk a szótárból egy képzeletbeli iskoláscsoport tevékenységére utaló készletet, és vígan tanulunk eszperantóul  mai környezetben.

A szakpróbakönyv az én közreműködésemmel jelent meg 1973-ban. Ebben az időszakban sok úttörőanyagot kaptam, és adtam nyomdába, némileg gatyába rázva… Az eszperantó próbakönyvet nem kellett javítgatni.  Ili néni Pécsről élvezetes munkát hozott.  Imádta a nyelvet, nagyon kreatívan használta a gyerekek között szerzett tapasztalatát, mivelhogy matek szakos volt, de a nyelvtanítás módszertana nem tartozott az alapismeretei közé. Hallatlan intelligenciával, gyerek- és tárgyszeretetével minden nehézséget legyőzött. Még engem is.

A megszerkesztett kézirattal fölkerestem a lakásán Pécsett, a Zsolnay Vilmos utcában. Végigvettük a módosításokat, egyszerűsítettük a nyelvi feladatokat, sorrenden változtattunk, már nem emlékszem pontosan a konkrétumokra, de végig a legjobb hangulatban és a legnagyobb szakmai egyetértésben dolgoztunk.

Természetes barátsággal fogadott a lakásán. Anyukájával és fiával élt együtt, meghívtak egy egyszerű hétköznapi ebédre, semmi faxnit nem csináltak, éppen ezért volt meggyőző és természetes. Akkor tanult autót vezetni, már betöltötte ötvenedik évét, de nem zavartatta magát a korától. Elhatározta, hogy megcsinálja, és kész. Nyáron már mentek Olaszországba, meg talán Németország déli részén is voltak. Hozott nekem onnan egy csomag Kámea szappant, az illatát úgy élveztem, mint semmi másét addig az életben. (N.B. ’73-ban nyugati termékek itthon nem voltak hozzáférhetőek.)

http://hu.lernu.net/lernado/index.php

Van itt egy link, az internetről is lehet eszperantóul tanulni. Regisztrálni kell, és jönnek a feladatok egymásra építve, végig, nyelvvizsgákon át a „diplomáig”.

Ili néni könyve, még ha használható is, inkább csak illusztráció. Nekem pedig kedves emlék.

eszperanto01k.jpg

15 komment

Címkék: nyelvtanulás

A bejegyzés trackback címe:

https://akimotonapjai.blog.hu/api/trackback/id/tr943312021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

évi. 2011.10.18. 16:06:20

@akimoto: próbáld a régi változattal,én pl. ma onnan publikáltam....de itt is lehet sztem, linkelni szeretnél?

évi. 2011.10.18. 16:07:11

hupsz,látom elkéstem:)

akimoto 2011.10.18. 16:14:23

A ház ura beügyeskedte a képeket, én meg dühöngök.
Jó, hogy mondod, Évi, mert nemsokára egy sorozatot szeretnék még kirakni Rómáról. Tehát a régi verzió segítségével. Kösz. :)

évi. 2011.10.18. 16:17:23

Hogy a témához is írjak:)
Anyunak volt egy gyerekkori bnéja, akivel élete végéig jóban voltak , az a néni,akinek persze nem tudom a nevét, ha jól emlékszem a Magyarországi Eszperantó Szövetség titkára volt, valamikor a kilencvenes években halt meg, elütötte a villamos...
és hogy ismét a témánál maradjak, Mirko is tanult eszperantót, méghozzá az interneten, emlékszem, hogy naponta küldtek neki 2 szót emilben... ami szte nagyon vicces volt:)Mivel jól tud latinul, mindig azt mondta, nagyon könnyű ez a nyelv, még valami újságot is olvasott a neten rendszeresen...

akimoto 2011.10.18. 16:23:10

Évi, borzasztó történet anyukád bnéjával...
Az internetes eszperantóval kacérkodom, napi két szó nem vágna a földhöz. Ebben a kicsi könyvben van egy nyelvtani összefoglaló, azt hiszem, érdemes lenne komolyan venni. Nemcsak latin, más nyelvek szótőit is használják, már ez maga érdekes és vicces.

évi. 2011.10.18. 17:08:29

@akimoto: Mirkonak ez a mindene,mármint a nyelv:)Szóval neki ez élvezetes játék volt:)
Biztos,nem csak latin, de látod én még azt se tanultam, ő pedig francia, angol,német ,ógörög,latin,olasz...naná,hogy így lehet élvezni az eszperantót:)
Kacérkodj,aztán vágj bele,nem veszíthetsz semmit...:)

K ó s z a (törölt) · http://kepeim.net/ 2011.10.18. 17:24:47

Az eszperantó nagyon könnyű nyelv, szinte nincs is nyelvtana, ragozása. Kár, hogy az angol térhódítása előtt nem terjedt el. Most mindenkit megértenék.

akimoto 2011.10.18. 17:32:06

Kósza, ha komolyan áttanulmányoztam a nyelvtant, beszámolok a tapasztalataimról.

akimoto 2011.10.18. 17:35:43

Évi, az ógörög kivételével beleszagoltam mindegyikbe. Az alapfokon túl mind nagyon nehéz. Mirko okos, nem csoda, hogy csak úgy vágja a nyelveket.:)

akimoto 2011.10.18. 22:19:39

Kósza, köszönöm a kiegészítést.

akimoto 2011.10.18. 22:26:57

Egy rakás hibát találtam a szövegben, kijavítottam a szerkesztőablakban, mentettem, de itt "élesben" semmi sem látszik a javításokból. Grrr.

évi. 2011.10.18. 22:55:36

@akimoto: Igen,nagyon okos, mindig elképedek,miket olvas:)

@K ó s z a: asszem én is jobban jártam volna ha anno ezt tanulom,meg ahogy mondod, mindenki a világon:)

akimoto 2011.10.18. 23:15:14

Évi, semmiről sem késtél le. :)

évi. 2011.10.19. 10:57:38

@akimoto: csak győzzem közben utolérni magamat:)
süti beállítások módosítása