Bejegyzések

Heti beszámoló

Rajtam ne múljon...! [90. oldal] Azt mondják, mindig rajtunk is múlik minden. Rajtam ne múljon. (Tandori Dezső: Vagy majdnem az. Bp. 1995.)

Friss topikok

  • KapitányG: Jobbulást! Várom a főnixmadarat! (2013.02.26. 10:05) Partecédula
  • évi.: Anyunak két kedvenc könyve volt,amiket sokszor levett a polcról, az egyik az Aranyketrec, a másik ... (2013.02.25. 16:07) Aranyketrec
  • akimoto: Flora, mi sem mondjuk meg, hányan is lakunk itt. Az ördög nem alszik (csak a testvéred, jó messze.... (2013.02.19. 20:45) Répatorta
  • akimoto: Várok egy kicsit. Hogyne, költözésből elég volt. (2013.02.18. 16:49) Madaras
  • évi.: @akimoto: Igen, meg, és tegnap reggel is néztem néhány videót,ami fent volt a neten :( (2013.02.16. 13:35) Szegény emberek

Címkék

1952-2012 (1) 2013 január (1) 56 (1) a (1) alázat (1) aranyat érő (1) arany dió mogyoró (1) arany ősz (1) Art (1) átverés (1) az éjszaka csodái (1) az időről (1) a blog (1) a második gyertya (1) a sziget (1) befőzés (1) belülről kifelé (1) Berzsenyi (1) bevezető (1) bölcső ténfereg (1) Bőrlevél (1) cseresznye (1) csodaváróknak (1) csupa öröm (1) Daniss ajánlás (1) De (1) Deco (1) dióhéjban (1) dráma (1) egyebek és emberek (1) egy kiállítás köteteiről (1) élet és tudomány (1) emlék (1) érzelmi érték (1) esték (1) este jó (1) ez igen (1) főemlősök egymás közt (1) fogadd el (1) foglyok karácsonya (1) főpróba (1) Furnitures (1) gaudeamus (1) gubancok (1) gyász (1) gyászos (1) hangzó (1) hazádnak rendületlenül (1) hetedik (1) hétköznap (1) hideg meleg júliusban (1) hírek (1) hófúvás (1) hol jár az eszem (1) hónap (1) hordalék (1) hurrá nyaralunk (1) hűvös éjszakák jönnek (1) húzzunk bele (1) Ibafa (1) időkép (1) ínség (1) itt vagyok (1) jogok (1) jómadár (1) jövőre jobb lesz (1) júliusi (1) Káin (1) kapaszkodj Malvin (1) karének (1) keddi jelentés (1) képességünk a rend (1) késő ősszel (1) kirándulás a végtelenbe (1) könnyek (1) kotkodács (1) közlékeny (1) kultúrák (1) legyen nyár (1) madarak és fák (1) mai mesék (1) majd jövök valamikor (1) Mancur segít (1) március elején (1) meddő órák (1) meg (1) megbízható (1) megfizette (1) megfontoltan (1) még jövök (1) melankólia (1) mélyben (1) mely nyelv merne (1) menedék (1) menni menni menni (1) merengő (1) miért (1) miről meséljek? (1) molitva (1) mosolygó (1) most (1) Mrs ZuzMara (1) Nádas Péterről másodszor (1) Nádas Péter trilógiájáról (1) nálunk falun (1) na mégegyszer (1) negyvenhat hideg tavaszán (1) negyvenhat telén (1) negyvenhét nyara (1) neköd adom (1) nem engedtünk a negyvennyolcból (1) nézzünk előre (1) nyelvtanulás (1) olvasni (1) olvasni nehéz (1) olvassatok jó költőket (1) oremus (1) öröm (1) őszikék (1) őszinteség (1) pályázott egy állásra (1) panni tavalyi utazása (1) párhuzamos (1) pillanatok (1) pórázon (1) profundis (1) realizmus (1) rock (1) roráte (1) sodrásban (1) Szabadság! (1) szabad madár (1) száll az illat-ár (1) szeppuku (1) szép napok (1) szerenád (1) szigetek (1) Temesi Ferenc (1) töröljük le (1) történetek újrapapíron (1) túlélők (1) túléltük de képeket (1) tűlevél (1) ügyek (1) új hely (1) utcabál (1) valami van (1) vau (1) végre hűvös (1) veríték és válóok (1) vers (1) versek délutánja (1) világból (1) visszanézve (1) és megnyerte (1) (1) nem tudok feltenni erre a blogra (1) Címkefelhő

Mókuskerék

2012.05.19. 22:59 akimoto

 

Vajda János - Húsz év múlva

 

Mint a Montblanc csúcsán a jég,

Minek nem árt se nap, se szél,

Csöndes szívem, többé nem ég;

Nem bántja újabb szenvedély.

 

Körültem csillagmiriád

Versenyt kacérkodik, ragyog,

Fejemre szórja sugarát;

Azért még föl nem olvadok.

 

De néha csöndes éjszakán

Elálmodozva, egyedül

Múlt ifjúság tündér taván

Hattyúi képed fölmerül.

 

És ekkor még szívem kigyúl,

Mint hosszú téli éjjelen

Montblanc örök hava, ha túl

A fölkelõ nap megjelen...

 

Első gimnazista koromban felhívott felelni a gyakorló tanár a bemutatóóráján, gondolta, hogy a legjobb magyarosok közül csak eszébe jut valakinek valami erről a versről. Tévedett. Egy szót se értettem belőle, de még most is nehezemre esik beleérezni, amit kell. Hogy lehet ilyen verset élettapasztalat nélkül megérteni, és minek ilyet első gimnazistáknak nyomatni?

*

Már akkor is így volt:

 

A Sixtusi kápolna

     

        Huszonhatban – már éppen hetven éve –

        láttam először. Némán, önfeledten

        álltunk, huszan vagy huszonketten. Félve

        néztünk a földöntúli mennyezetre.

     

     

        Nemrég ott jártam újra. Vagy nyolcszázan

        szorongtunk egymáson vagy egymás mellett.

        Angolul, finnül, dánul magyaráztak,

        fecsegtek, zúgtak, karok emelkedtek.

     

     

        Amikor jöttem, harmincezren álltak

        az utcán és bebocsátásra vártak.

        Örültem, hogy ilyen sok nő meg férfi

     

     

        akad, kik Michelangelóhoz jöttek.

        Aztán láttam, hogy itt már soha többet

        nem lesz hely nézni, csodálni, szemlélni.

     

      (Faludy György, Budapest, 1996)

 

Május 15.

Féltem a kutyától. Valaki kiengedte az utcára, ő megállt a lejtő legmagasabb pontján, onnan ugatott. Persze, a többiek is rákezdtek a kapuk mögött. Akkora zenebonát műveltek, hogy én is kutyául éreztem magam. Nem volt elég, hogy a patikában a kért gyógyszert nem adták ki, mondván, hogy miattunk borult fel „az egész” készletük, ugyanis a múlt hónapban azonos hatóanyagú, de más gyártmányú tablettát kértünk a felajánlott helyett. Így nekik többletük van az egyik szerből, míg abból, amit mi használunk, nem rendeltek. Mert felborult…. És akkor kezdődik elölről. A közértben a pénztárnál megszavazták az eladók, mennyit fizessek a Grissiniért. Előbb volt 1290, aztán 1490, majd a biztonság kedvéért steigerolták 1590-ig. Mulassunk (magunkon leginkább).

 

Május 16.

Már régen fájt ennyire a körmöm.

 

Május 17.

Pixel. A tizenhetedik történetig bírtam, aztán abbahagytam. Majd folytatom, ha már tudatos olvasó leszek. Pedig nem vágyakozom délibábos történetekre meg  gyengéd fuvallatokra, mintha nem is állhatna más a  tapasztalatok középpontjában. De ez a Pixel lehangoló. S mint ilyen, nem is igaz. Minden története kudarcos, sötét mélybe néző. Nem vitatom, mindenkinek kijut néha, hogy úgy érzi, sűrített levegőben fuldoklik. De közben mindig van jelen valami, ami megmutatja, hogy lehet, lesz majd jobb is. A Pixel nem ad feloldozást. Hiába van jól megírva, kegyetlen, nyomasztó. Nem szeretem.

*

A könyvtárgyilkosok meg a kontraproduktív olvasásról cikkeznek. Kiderítik, hogy az olvasás káros az elme egészségére.

*

Minél többet olvasok Somlyó Györgytől, annál jobban érzem, hogy hiába éltem közel tíz évig a köreikben, kevés közöm van hozzájuk. Az Újhold, az esztétikai látásmód, a cizellált filozófia távoli elmegyakorlat az elefántcsont toronyban.  

 

Május 18.

Igyunk pezsgőt!

A forgalomba bocsátott legjobb champagne évjáratok 1950-ig visszamenőleg: 1950, 1952, 1953, 1955, 1959, 1961, 1962, 1964, 1966, 1969, 1970, 1971, 1973, 1975, 1978, 1982, 1985, 1989, 1990, 1995, 1996, 1998, 1999, 2002, 2004 és 2006. Kimagasló ezek közül is 1955, 1991 és 1996.

Ezt megelőzően 1904, 1911, 1921, 1928, 1929 és 1945 voltak emlékezetes évjáratok. Ezek a palackok ma már nagyon ritkák. Nem így az 1999-es, a 2004-es vagy a még frissebb 2006-os szüretelésű pezsgők, amelyek közül érdemes minél többet kipróbálni.

http://hvg.hu/gasztronomia/20120517_kostolo_champagne_evjarat_

 

*

Különböző életkorainkban másképpen olvassuk ugyanazt. Ez természetes. De hogy valaki ilyen szelíd kanyarral tudjon visszafordulni, az nagyon megnyerő:

http://ras.freeblog.hu/archives/2012/05/15/A_szepsi_aszu_a_locsei_feher_asszony_es_a_lubloi_kemenysepro/

A bejegyzés különlenyomat lehetne a kötelező olvasmányokról szóló vitához.

*

Találkoztam Arankával. Ezúttal nem a lovakról, hanem a fiáról beszélt. Leült mellém a buszmegállóban,  és újra elmondta, hogy milyen gyönyörű szivárványos halvány drapériát látott lebegni a temetés után a fia sírja fölött. Ezt a látomását többször mesélte, mindannyiszor valami kis elemmel bővítette. Ma például azt mondta: a lebegő fátyolba színarany betűkkel volt írva, hogy Feri. De úgy higgyem el, hogy igaz szórul szóra. Mondtam, hogy elhiszem, hogyne hinném, hiszen  Aranka látta. Bizony, a templomban  gyónáskor  elmesélte a papnak, aki szerint nem adatik meg mindenkinek az ilyen jelenés. Ezzel is egyetértek.  

A hit sok mindenen átsegít. Aranka fia három éve fulladt a Dunába Pilismarótnál.  Horgászás közben csúszhatott a vízbe. Három nap múlva találták meg a holttestét. Azért egy vízihullát azonosítani  nem csekély lelkierőt kíván. Ha a temetés után könny fut a szemembe,  láthattam volna a szivárványos halvány drapériát az égen.  

 

Május 19.

Blogveszély van. Úgy értem, hogy megint változtatnak, megint korszerűsítenek, megint másképpen kell majd blogbejegyzést írni, képet, linket kitenni. Nehéz nekem újat tanulni. (Például verseket normálisan nem enged beírni.)

 

48 komment

Címkék: meddő órák

A bejegyzés trackback címe:

https://akimotonapjai.blog.hu/api/trackback/id/tr264526623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emmausz 2012.05.20. 07:39:52

A Vajda-vers nekem is csak annyit mondott anno dacumál, hogy Vajda öreg ember, és ha megérem, hasonló tapasztalatokról fogok tudni beszámolni.
Ma már az enyém a vers.
Kösz. Pixelt nem olvasok akkor se, ha véletlenül belebotlanék.

KapitányG 2012.05.20. 08:13:53

És ha a sor végén nem entert nyomsz, hanem shift+entert?

akimoto 2012.05.20. 09:56:55

Emmausz, pedig Tóth Krisztinát nagyra tartják. Kicsit szégyellem is, hogy nem elég mai a szemléletem. (Már megengedhetem magamnak, hogy azt gondoljak, amit.)

akimoto 2012.05.20. 09:59:22

Gabi, próbáltam vágólapról berakni, de a trükköt a sorvégekkel nem ismertem. Legközelebb megpróbálom. Köszönöm. :)

KapitányG 2012.05.20. 10:35:34

Egyelőre ne köszönd, lehet, hogy itt nem működik... Csak tipp.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.20. 11:26:31

nekem épp a napokban jutott eszembe a Vajda vers valamiről (valakirő (s már nem a Vajda versről valami)
vagy inkább "valakiről"? :
lineas2.freeblog.hu/archives/2012/05/12/a_Monte_Blanc_csucsan/

akimoto 2012.05.20. 12:57:20

gond/ol/a, igen, olvastam. Azért kerestem meg a Vajda-verset. :))

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.20. 15:38:47

a kör(ünk) összeért:)) ez jó! (de hát egy mezőben járunk:)

akimoto 2012.05.20. 16:42:37

gond/ol/a, örökzöld mezőben... :) Most jöttem be a Júlia borbolya félárnyékából.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.20. 16:55:44

én a kvantummező(nk)re (is) gondoltam:)(persze az örökzöld (is), de mennyire!:) de a "Júlia borbolyát" nem ismerem:(pedig)az is örökzöld?:)

akimoto 2012.05.20. 18:20:37

Na, majd legközelebb teszek ki képet róluk. Mármint a borbolyákról.

emmausz 2012.05.20. 18:32:22

@emmausz: Valószínűleg nagy is. Mégis, valahogyan elegem van a világfájdalomból. Elhiszem Neked, hogy letargikusak a dolgai. Nos ezért. egyébként nem tudtam, hogy ő lapul a pixel név mögött. Ha tehát gixert
mixel
pixel,
fix el
-húzok a közeléből.

akimoto 2012.05.20. 19:24:15

Emmausz, nagy szójátékos korszakodat éled! Ebbe nem fér a bú! :)

KapitányG 2012.05.20. 19:46:57

Emlékszem én erre a Júlia borbolyára még a mosómasás időkből... Akkor valószínűleg nem kérdeztem meg (nem is tudom, miért nem), hát kérdezem most: cirbolyád is van?

akimoto 2012.05.20. 20:42:22

Bizony van! Egy tő, már elég szép nagy, de hülye alakja nőtt. Úgy gondolom, valami elvette előle a fényt csemetekorában. (Fotó készül nemsokára. :)
"A jó öreg cirbolya" - biológus tanárnőnk a Tömörkényben így illette a szemléltetésre behozott ágat.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.20. 23:27:37

megnéztem még komment előtt a google-on, mert hogy különben még azt se tudtam volna róla, hogy örökzöld ő is :)

akimoto 2012.05.21. 00:19:41

gond/ol/a, milyen rendes vagy. :)

évi. 2012.05.21. 12:53:13

Ez a vers nekem is problémát okozott anno, igaz, a Mario és a varázsló is kemény egy gyereknek sztem...mondta is a Zuram,hogy náluk Thomas Mann csak egyetemi anyag, és ő itt látta először a Mariot velem színházban,pedig akkor már túl volt a varázshegyen akkor, hetediziglen...bizony ezek is olyan dolgok,amikhez meg kell érni.

Nekem nem okozott nagy problémát a posztírás, bár én már régóta gyakorlom ezen az új felületen, de vannak hiányosságai, aláírom, pont amiről beszélsz...nem jöttem rá még mit tegyek, de Gabi ötletét kipróbálom én is:)

akimoto 2012.05.21. 13:32:46

Szia, Évi! Annyiszor kerestelek. Biztos a Facebook-térítőn járkálsz.:) Azt gondolom én is, hogy rosszul jelölik ki a kötelező olvasmányokat, de még a nem kötelezők sincsenek összhangban a gyerekek érdeklődésével. Remélem, egyszer rájönnek hazánk nagyjai erre is. :) /Thomas Mann másképpen hangzik a németeknél, ezt ne feledd./

Írni enged az új felület, de pl. a linkesítést csak a wördből veszi át, a vágólapról nem. Vannak külön manírok a szerkesztőablakban, nem vitás, alkalmazni kellene. :)

évi. 2012.05.21. 14:59:28

@akimoto: jaj, annyi mindent szeretnék írni, de valahogy bent maradt, ma egy azért kijött:)és igen a Fészbukon elég egy mondatnyi is:))

hazánk nagyjai egyenlőre pont nem jönnek rá, de majd egyszer talán...:)

Nem lehet linkeskedni?de hát ott van a "láncocska", lehet linket beszúrni, képet, videot, bármit, html szerkesztés is műxik, nekem egyedül az a bajom,hogy az Enterekkel nem tudok sokszor igazítani...

akimoto 2012.05.21. 15:45:30

Évi, ha te azt tudnád, milyen béna vagyok. A "láncocskáimat" kellene elveszítenem. :))))

A ház ura segít html-ben vergődni, én meg unom.

évi. 2012.05.21. 15:56:03

@akimoto: az első ikon a második sorban a láncocska:)
kijelöld a szöveget, aztán kattintasz erre az ikonra és knyílik a linkes ablak, oda beteszed a linket és kész:)))

Izabella.Jones 2012.05.21. 18:21:19

Emlékeim szerint én sem értettem egy kukkot se Vajdából. Azért olvastam. Mint egy szivárványos látomást a Feri nevével. Én elhiszem, ha mondja. :)
Pixelt én sem olvastam. Van elég komorság magamnak, most nem nézem meg Tóth Krisztáét. Majd máskor.

akimoto 2012.05.21. 18:26:43

Izabella, szomorkodjál. Annál jobb lesz, amikor elmúlik. :)

Ennek a szegény nőnek meg jó reklámot csináltam, remélem, nem sokan olvassák a blogot.

akimoto 2012.05.21. 18:28:13

Évi, milyen egyszerű! :)

flora/ro 2012.05.21. 20:09:05

"Les plus désespérés sont les chants les plus beaux / Et j'en sais d'immortels qui sont de purs sanglots » (Musset, La Nuit de Mai).
Musset szerint a boldogság tehát nem irodalmi téma! Ezt csak úgy mondom a Tóth Kriszta témához...
Való igaz szerintem is, hogy a komorságot, mint minden egyebet, kiegyensúlyozva és nem monoton egyhangúsággal kell adagolni...
Különben élveztem, mint mindig, kis bejegyzéseidet!

akimoto 2012.05.21. 20:40:58

Flora! Úgy vártalak!
Megnézem, volt-e már időd kis beszámolóra.

A boldogság, hát, igen. A történetbe mindig kell legalább egy drámai fordulat. Musset tudja, amit tud.

Viszont újra hideg van május végén.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.21. 20:48:51

@akimoto: nem "rendes", csak kiváncsi (meg is látszik rajtam!:)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.21. 20:54:19

@akimoto, @évi (és a zura)én tényleg nem értem, mi problémátok (volt) Vajdával, meg Thomas Mannal... (apukámnak@évi.: gimnazista korában jelent meg a Varázshegyről kritikája a Nyugatban)egyébként én "kötelező"ként a Tonio Krögert tanitottam a gyerekeimnek a gimiben, nagyon kedvelték!:)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.21. 20:58:51

ja, továbbá, nem értem, hogy miért pont T.Mannt akarjátok "kifúrni",("fehérek közt egy európait")...egyáltalán bent van még? (Szabó Dezső, Wass Albert és a többiek társaságában...)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.21. 21:08:40

@flora/ro: már Tolsztoj is megmondta(az Anna Kareinát igy kezdi):"a boldog családok
mind hasonlók egymáshoz, minden boldogtalan család a maga módján az."
(továbbgondolva, mi irnivaló lenne akkor a szokványos boldog családokról?)

akimoto 2012.05.21. 21:14:15

Gond/ol/a, Thomas Mann-nal semmi bajom sem volt, sőt. (Tizenegy évesen nem értettem Vajda versét, ezt vallottam be.)
T. Mannt nem tudom, milyen tanítani, biztosan érdekes meg jó. Évi férje német, ők másképpen viszonyulnak az íróhoz, erre utaltam.
A komment de még a blogbejegyzés is kevés teret ad a félreértések vagy meg nem értések nyugalomba helyezéséhez.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.21. 22:46:25

@akimoto: natessék! mármegint?:( jobb ha meg se szólalok...(?) tudom, hogy Évi férje német, annál kevésbé értem, T. Mann mellőzi akarását...
"Azt gondolom én is, hogy rosszul jelölik ki a kötelező olvasmányokat, de még a nem kötelezők sincsenek összhangban a gyerekek érdeklődésével. Remélem, egyszer rájönnek hazánk nagyjai erre is. :) "és ez után irtál T.Mannról... ezt dértettem félre?
"hazánk nagyjai" összeállitották a NATban a kötelező írólistát épp most, anélkül, hogy kikérték volna a gyakorló tanárok véleményét.

akimoto 2012.05.21. 23:30:50

Nem. Nincs összefüggés. Rossz volt a mondatok sorrendje. Th. Mannról azt se tudom, hogy tanítják-e. Nem mellőzte senki. Arról meg nem tehetek, hogy a német tantervbe mikor illesztik be.

A NAT új írólistája hozzáférhető valahol?

akimoto 2012.05.22. 09:07:57

Gond/ol/a, ez érdekes újság. (Ha a "szentháromságot" beviszik a magyartanításba, tanár legyen a talpán, aki megfelelően kezeli őket.)

évi. 2012.05.22. 09:59:35

@gond/ol/a: nem mellőzik T.Mannt, de nem kötelező tananyag a gimiben,egyetemen már az.

És senki ne mondja,hogy a varázshegy egy könnyű és érthető olvasmány egy 18 éves gyereknek, mert nem az, vannak irodalmi művek,amikhez fel kell nőni mind érzelmileg, mind értelmileg.

akimoto 2012.05.22. 11:07:29

Való igaz, nemcsak az írónak, hanem az olvasónak is vannak "korszakai".

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.22. 17:24:33

@évi.: értem én, értettem előszörre is, a mellőzést középiskolára értettem, egyetemen, a bölcsészkaron nyilván tanitják:)meglep, hogy nem előbb! (de elehet hogy senki se próféta a saját hazájában, amit egyé ként kénytelen is volt elhagyni, ismert és méltányolandó okokból) igaz hogy tizennyolc é ves lehetett,(1925-ben) amikor a Varázshegy születése évében irta kritikai(!) esszéjét róla a Nyugatba,((csak pár éve találtam rá, mostanában ajánlják érettségizőknek szakirodalomnak...:) én 20 évesen olvastam egyetemistaként a kollégiumi emeletes ágyamon vagy 3 napig, elvarázsolva... hát neme tudom, persze mindig is tudtam apámról azt, amit...:)(de azért olvasni, 20-21(?) évesen nem volt egy óriási teljesitmény, élvezet volt!:)(apám tanulmánya már nehezebb olvasmány:)
epa.oszk.hu/00000/00022/00383/11779.htm
:hiába 18 évesen irta...
szerintem az életkornak nem kéne ekkora jelentőséget tulajdonitani!(én pl sokmindent jobban értettem fiatalon, mint most:)jut eszembe, a Tonio Krögert mi gimi irodalom szakkörön "ismertük meg", (50-es évek végén)elbűvölt!József Attilától se tanultátok a Thomas Mann üdvözlését? (abban is benne van Hans Castorp:)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.22. 17:31:14

bocs, összevisszairtam az első bekezdést (valami összekuszálódott a mondatokkal, utólag:(: javitom:

értem én, értettem előszörre is, a "mellőzést" a középiskolára értettem, egyetemen, a bölcsészkaron nyilván tanitják T. Mannt:)meglep, hogy nem előbb! (de lehet, hogy senki se próféta a saját hazájában, amit egyébként kénytelen is volt elhagyni, ismert és méltányolandó okokból)
igaz, hogy tizennyolc éves lehetett apukám,(1925-ben) amikor a Varázshegy születése évében irta kritikai(!) esszéjét róla a Nyugatba,((csak pár éve találtam rá, mostanában ajánlják érettségizőknek szakirodalomnak...:) én 20 évesen olvastam egyetemistaként a kollégiumi emeletes ágyamon a Varázshegyet, vagy 3 napig, teljesen elvarázsolva... 20-21(?) évesen nem volt egy óriási teljesitmény az olvasása, élvezet volt!:)(apám 18 évesen irt tanulmánya már nehezebb olvasmány volt számomra, később is:)
epa.oszk.hu/00000/00022/00383/11779.htm

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.22. 17:33:58

epa.oszk.hu/00000/00022/00383/11779.htm

a link helyesen, de most már abbahagyom, mert csak aztigazolom, hogy minél öregebb vagyok, annál rosszabb a helyzet(em):)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.22. 17:39:43

@akimoto: az újság eddig fel sem tűnt nekem, se érdekesnek, se unalmasnak...:),inkább csak a NAT téma miatt.(De azt hiszem olvastam már itt tényleg érdekeset, valami jó tárcát a Bacher Ivántól...)
A tanároktól nem lehet"csodákat", külön értelmezést várni, a kötelezővé (kánonná?) tétel önmagában is jelentéses!(miközben a szakma, az irodalmárok - nem a középiskolai tanárok , hanem a tudósok! - másképp vélekednek.)

akimoto 2012.05.22. 19:39:01

Gond/ol/a, annyi mindenről különbözőképpen vélekednek emberek, miért is ne lehetne az irodalomról vagy egyes szerzők jelentőségéről, értékéről eltérő véleményünk. Annak ellenére, hogy ezúttal egyetértünk, mind Th.Mann, mind a NAT tárgyában. :)
Ismertem édesapád tanulmányát, többször szóba jött az interneten töltött évek alatt. Nehéz tragédia az övé (és a tiéd), de mintha a sors kárpótlást nyújtana lányod felfelé futó, nem mindennapi karrierjével, és éppen az irodalomban teljesül ki az, amit Nagyapja elkezdett.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2012.05.22. 19:59:45

@akimoto: tényleg, látod erre nem is gondoltam. Bár ő valószinűleg igen, ebben a tanulmányban a nagyapjáról (is) ír :www.muut.hu/korabbilapszamok/025/turi.html
(bocs, ha ezt is ismered:)
(bár itt nem az irodalom a "főszereplő"...)

akimoto 2012.05.22. 21:12:46

De jó írása ez is! Különösen erős és eredeti ez a gondolata:", hogy a „saját” történetem csak egy folyamatosan elvégzendő és teljesen soha el nem végezhető munkaként válhat a sajátommá és az(ok)é, aki(k)é valóban (volt). Fel kellett ismernem, hogy nincs végső felismerés. Csak így lehetek a közös történet felelős részese."
Igen, attól tartok, a gondolkodni képes ember története folyamatosan elvégzendő munka, nemcsak a zsidóké,a nemzsidóké is. Ez a munka még nincs elvégezve!

évi. 2012.05.23. 10:41:09

@gond/ol/a: Mi tanultunk Thomas Mannt és József Attilát is, hogyne tanultunk volna, mikor kötelező tananyag volt Thomas Mann...De mi csak a Mario és a varázslóig jutottunk, miután egész évben szinte csak József Attila volt az anyag , ő volt a magyartanárnőm kedvence ugyanis.
Így aztán pont az uram volt az, aki jóval később a kezembe adta a Tonio Krögert, a Halál Velencébent,Varázshegyet, Buddenbrook házat, stb...mivel neki T.Mann az egyik kedvenc írója.
süti beállítások módosítása